Znepokojující výzkumy Benjamina Lieberta
Publikováno 21.03.2014 v 18:44 v kategorii Nezařazené, přečteno: 143x
To znamená, že několik milistotin sekundy před každým našim vědomým rozhodnutím již dochází k prvotnímu impulsu v nevědomém kmeni našeho mozku. Tam se v podstatě rozhoduje a až potom reaguje mozková kůra. Znamená to, že cosi jako svobodná vůle člověka je jen iluzí a náš rozum v podstatě slouží pouze pro dodatečné, logické zdůvodnění toho, proč jsme danou věc právě takto udělali a proč jsme se právě takto zachovaly. Jsme už tedy jakoby jistým způsobem naprogramování a všem našim vědomým rozhodnutím předcházejí impulsy nevědomého mozkového kmene. Pokud se rozhodneme něco vykonat, k rozhodnutí dochází v mozkovém kmeni, naše vědomá vůle to následuje a náš rozum pouze logicky zdůvodní, proč jsme tak učinili.
Například pokud si
obléknu kabát tvrdím, že jsem se ho rozhodl obléci proto, že
venku je zima. Avšak ve skutečnosti to není pravda, protože za mě
už předem rozhodl mozkový kmen a já jsem si to sám pro sebe jen
takto zdůvodnil.
Za takové situace, která je exaktně doložena mnoha vědeckými pokusy je opravdu plně oprávněnou otázka: má vůbec člověk svobodnou vůli? Jak se postavit k otázce svobodné vůle člověka, pokud je naše myšlení evidentně ve vleku pudů? Jak se smířit s tím, že veškerý lidský intelekt, všechno jeho vzdělání a znalosti jsou ve skutečnosti pouze sluhy nevědomého mozkového kmene, prostřednictvím nichž pouze inteligentně a erudovaně zdůvodňujeme naše animální jednání.
Jako názorný příklad si uveďme politiku a politiky. Nacházejí se mezi nimi jedinci, kteří jednají nečestně, lžou a kradou. Jde o klasickou ukázku jednání, které je evidentně ve vleku nevědomého mozkového kmene s jeho animálního egoistickými impulsy. A všechen intelekt, vzdělání a řečnické schopnosti slouží už jen k tomu, aby se takové jednání nějak logicky vysvětlilo a zdůvodnilo.
No a tento princip samozřejmě neplatí jen pro politiky, kteří jsou nám nejvíce na očích, ale úplně pro všechny lidi, kteří jednají podobným způsobem, každý na své vlastní společenské úrovni a na základě vlastních schopností, možností a intelektuálních předpokladů.
Takto tedy funguje běžný lidský jedinec a přesně tomu odpovídá i život kolem nás. Život kolem nás, poznamenaný animálním egoismem našeho nevědomého mozkového kmene.
Můžeme za této situace vůbec mluvit o nějaké svobodné vůli? Jaká je tedy skutečná pravda o člověku?
Všechno to, o čem
jsem jsme mluvili dosud je pravdou na hmotné úrovni, potvrzenou
exaktními vědeckými výzkumy. Nicméně je zde ještě i pravda
jiná, vyšší! Z ní vyplývá, že člověk, který je v podstatě
nesvobodný a ve vleku pudů, může svou svobodnou vůli nabýt.
Svobodná vůle je u něj totiž potencionální a on může tento
svůj skrytý potenciál získat pouze tehdy, pokud jej aktivuje.
Jak tedy můžeme
získat svobodnou vůli? Jak můžeme aktivovat tento svůj skrytý
potenciál?
Člověk by měl v
rámci vlastního sebepoznání na jedné straně vědět o výše
zmíněných skutečnostech, avšak na druhé stráně by si měl
uvědomit, že on sám má přece jen konečné právo veta. Že on
sám může vědomě nakonec rozhodnout, zda onen prvotní impuls
poslechne, nebo ne.
Pokud nám náhle
vyletí ruka, abychom jí udeřili, jsme zároveň schopni uvědomit
si, jestli něco takového bude dobré a správné a zda tím někomu
neublížíme. Ano, jsme sice ovlivňováni instinkty a pudy své
tělesné podstaty, ale morálně etický rozměr naší osobnosti má
přece jen právo veta!
A v tomto právu veta
spočívá naše svobodná vůle!
Můžeme tedy zůstat
ve vleku svého prvotního puzení, nebo se můžeme svobodně a
ničím neovlivněně rozhodnout, že tento impuls nebudeme
následovat. Že nedáme na své animálního egoistické puzení,
uplatníme svou svobodnou vůli a rozhodneme se jinak.
Ruka chce udeřit, ale
my si uvědomujeme, že bychom tím ublížili a neuděláme tak.
Chceme něco ukrást neboť máme příležitost, ale uvědomíme si,
že krást se nemá a nic neukradneme. Až takovýmto uplatněním
morálně etického stanoviska při svém rozhodování nabýváme
svobodnou vůli! Jedině tímto způsobem se totiž můžeme
osvobodit od vlivu prvotního puzení svého mozkového kmene,
kterému jsme dosud plně podléhaly a proto o naší svobodné vůli
nemohlo být ani řeči.
Nemusíme tedy
donekonečna sloužit nevědomým procesem svého mozku a být jimi
manipulováni. Můžeme získat svobodnou vůli tím, že začneme
věci posuzovat z morálně etického hlediska. Až tímto se totiž
stáváme skutečně lidmi. Lidmi, kteří si vybojovali a získali
vlastní svobodnou vůli!
A teď, z hlediska výše
zmíněných, novodobých vědeckých poznatků nahlédněme na známé
Kristova slova, který řekl: Co je z těla je tělo! Avšak co je z
ducha je duch! Kdo se neznovuzrodí v duchu, neuzří království
nebeské!
Co znamenají tato slova? Přece přesně to, o čem jsme dosud mluvili!
Znamenají, že pokud
někdo poslouchá jen své prvotní instinktivní puzení je pouze
bytostí těla a hmoty. Avšak člověk je schopen aktivizovat svou
vyšší podstatu. Je schopen přijetím určitých vyšších,
morálně etických kritérií korigovat a ovládnout své prvotní
puzení. Až tímto způsobem získává vlastní svobodnou vůli a
stává se plnohodnotným člověkem. Takto pak překonává hmotu a
rodí se v duchu. V duchu morálně etických hodnot vyššího
principu života!
Tento potenciál má v
sobě každý člověk. Jenom ne každý ho chce a dokáže aktivovat
a plně rozvinout.
Každému z nás je
tedy dána možnost zůstat celý život nesvobodným, nebo svým
úsilím pro sebe vybojovat svobodnou vůli, projevující se morálně
etickým právem veta, čímž se osvobodíme od nadvlády vlastního,
hmotársko - egoistického a animálního - instinktivního jednání.
Máme tedy na výběr
mezi neplnocenností a plnocenností a mezi svobodou a nesvobodou.
Neplnocennost a nesvoboda od nás nevyžadují vůbec žádnou
námahu. Stačí se pouze poddat svému puzení a pak si své jednání
sami před sebou i před jinými nějak logicky zdůvodnit a
ospravedlnit.
Plnocennost a svoboda
však vyžadují určitou námahu. Určité úsilí o sebepoznání a
sebekázeň. Vyžadují morálně etický nadhled nad věcmi. Kdo
takového něčeho není schopen, ten zůstane navždy neplnocennou
bytostí, pro kterou je svobodná vůle jen falešnou iluzí.
Komentáře
Celkem 0 komentářů